سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روان شناسی و کودکان استثنایی

با چشمهایی باز اینترنتی شوید

با چشم‌هایی باز اینترنتی شوید
تغییرات روزافزون تکنولوژی و گرایش نسل جوان و نوجوان به تکنولوژی‌های جدید در بسیاری از کشورهای در حال توسعه ، علاوه بر ویژگی‌های مثبت ، تاثیرات منفی و مخربی داشته است . از جمله این اثرات می‌توان وفور در دسترس بودن رایانه و اینترنت را نام برد.
تمام تکنولوژی‌های به وجود آمده توسط بشر ، دارای مزایا و معایب بسیاری است که بعضی از این ویژگی‌ها در طولانی مدت و حتی با تغییرات نسلی به نسل دیگر خود را نشان می‌دهند . بشر امروز می‌تواند از تمام این پدیده‌ها در جهت مثبت یا منفی بهره برداری کند .
اینترنت یک فن آوری جذاب و بسیار سرگرم کننده است که می‌تواند با محتویات ارائه شده در آن ، برای هر قشر و هر نوع سطح تحصیلاتی مفید واقع شود. و با ارتباطات ولینک هایی که دارد در هر زمینه‌ای می‌تواند دنیایی را بر روی کاربرش بگشاید . همین امر باعث می‌شود فردی ساعات زیادی را در جستجو و استفاده از اینترنت بگذراند بدون اینکه از زمان از دست رفته اطلاعی داشته باشد . گاهی اوقات این زمان مربوط به کاری علمی ، هنری ، تحقیقی ، تجاری و در زمینه‌های مختلف و مفیدی می‌شود که فرد از آن ممکن است بهره مادی یا معنوی ببرد ، قطعا این زمان صرف شده بسیار مفید فایده است .
اما همیشه اینطور نیست ؛ گاهی بسیاری از نوجوانان و افراد جوان ساعت‌های متمادی پشت کامپیوتر نشسته و مشغول به بازی و یا حتی ممکن است مشغول به کارهایی باشند که خلاف اصول اخلاقی است .
اعتیاد به اینترنت یک بیماری قرن است و گزارش‌ها حاکی است که معتادان به اینترنت روش‌های مشابه افراد معتاد به دارو و الکل و قمار دارند و این اعتیاد پیامدهای اجتماعی و شغلی زیادی را به رایشان به دنبال دارد.
اعتیاد به اینترنت یک بیماری قرن است و گزارش‌ها حاکی است که معتادان به اینترنت روش‌های مشابه افراد معتاد به دارو و الکل و قمار دارند و این اعتیاد پیامدهای اجتماعی و شغلی زیادی را به رایشان به دنبال دارد.


اعتیاد به اینترنت بسیاری از بخش‌های فرهنگی را درگیر می‌کند ازجمله و مهم‌ترین این واحدها خانواده می‌باشد. بسیاری از والدین از این که فرزندانشان ساعت‌ها پای کامپیوتر می‌نشینند ، شکایت می‌کنند و اغلب می‌گویند خواب ، خوراک ، درس خواندن و دیگر وظایف اجتماعی فرزندشان مختل شده است . آن‌ها نمی‌دانند که در واقع بسیاری از جذابیت‌های کاذب سایت‌های اینترنتی فرزندانشان را اسیر کرده است و به دامی انداخته که باید از آن نجات یابند . گاهی اوقات شاهد نوجوانان وجوانانی هستیم که از طریق اتاق‌های گفتگو در اینترنت دچار مشکلات و معضلات اخلاقی بسیاری شده‌اند و فریب افراد شیادی را خورده‌اند .
اغلب نوجوانان و جوانان به علت احساسات تنهایی ، نداشتن اعتماد به نفس مواجه شدن با افراد و نداشتن دوست همسن و ... وارد اتاق‌های گفتگو می‌شوند و چون دنیای موجود در این اتاق‌ها مجازی است ( یعنی در واقع افراد خود حقیقی‌شان را بروز نمی‌دهند و اغلب افراد گمنامی هستند ) لذا نوجوان ممکن است به دام افراد شیاد بیفتد . بسیاری از اوقات افرادی که دارای بیماری‌های جنسی هستند در این اتاق‌ها پرسه می‌زنند تا طعمه مناسب خود را بیابند و با قرار گذاشتن در دنیای بیرون و داشتن شبکه‌های خاص به اهداف شوم خود می‌رسند .
اگر فرد معتاد به اینترنت ، به دیدن تصاویر و فیلم‌های جنسی عادت کند مشکلش چند برابر می‌شود ، زیرا دیدن تصاویر و فیلم‌های تحریک آمیز جنسی یا پورنو نیز اعتیاد می‌آورد و فرد بیننده به دیدن انواع این تصاویر شهوانی عادت می‌کند
حتی گاهی مطرح شدن بعضی از مسائل در این اتاق‌های گفتگو ممکن است برای بسیاری از نوجوانان نامناسب باشد و برای آن‌ها مشکلات روحی و ارتباطی به وجود آورد .
معضل دیگر وجود سایت‌های غیر اخلاقی است که به نوعی به ترویج بسیاری از رفتارهای نامناسب جنسی از طریق فیلم ، تصاویر و پیام می‌باشد که بسیار ممکن است برای نوجوانان تحریک کننده باشد و سلامت روانی آنان را به خطر می‌اندازد و بالطبع سلامت اجتماع را تحت تاثیر قرار می‌دهد .
علاوه بر مضرات گفته شده در مورد اعتیاد به اینترنت می‌توان به موارد دیگری هم اشاره کرد از جمله این که فرد مبتلا از تمام فعالیت‌های اجتماعی خود باز می‌ماند ، روابط اجتماعی‌اش مختل می‌شود ، در رفتار اجتماعی‌اش خشونت نشان می‌دهد ، از تمرکز حواسش کاسته می‌شود ، احساس خستگی مدوام دارد .امنیت شخصی و اجتماعی‌اش به هم می‌ریزد ، از عهده انجام وظایف شخصی و اجتماعی‌اش بر نمی‌آید ، دلمشغولی شدید به شبکه‌ها و اتاق‌های گفتگو و ناسازگاری شدید با اطرافیان دارد .
اگر فرد معتاد به اینترنت ، به دیدن تصاویر و فیلم‌های جنسی عادت کند مشکلش چند برابر می‌شود ، زیرا دیدن تصاویر و فیلم‌های تحریک آمیز جنسی یا پورنو نیز اعتیاد می‌آورد و فرد بیننده به دیدن انواع این تصاویر شهوانی عادت می‌کند . قطعا این تصاویر و فیلم‌ها باعث از کف دادن اراده فرد می‌شود و ممکن است منجر به بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله فساد و فحشا شود از طرفی دیگر فرد مبتلا به چنین سایت‌ها و اتاق‌هایی وابسته گردیده و از تمام فعالیت‌های دیگر خود صرف نظر می‌کند تا زمانش را صرف چنین کاری کند لذا این گونه اعتیادها می‌تواند بیکاری گسترده‌ای را در میان افراد جامعه رقم بزند.
براساس نتایج تحقیقات انجام شده، تفاوتی در میزان استفاده زنان و مردان از اینترنت وجود ندارد . تحقیقات نشان می‌دهد مردان ، اینترنت را به دلیل امکانی که برای تجربه راه‌های تازه برای انجام امور متعدد به آنها می‌دهد ، ارزش گذاری می‌کنند . مردان بیشتر تمایل دارند از اینترنت برای به دست آوردن انواع و اقسام اطلاعات استفاده کنند.
اغلب نوجوانان و جوانان به علت احساسات تنهایی ، نداشتن اعتماد به نفس مواجه شدن با افراد و نداشتن دوست همسن و ... وارد اتاق‌های گفتگو می‌شوند و چون دنیای موجود در این اتاق‌ها مجازی است؛ لذا نوجوان ممکن است به دام افراد شیاد بیفتد .
جستجو کردن در مورد نتایج مسابقات ورزشی ، وضع آب و هوا، اخبار، کاریابی و رتبه بندی اجناس و خدمات ، مورد علاقه مردان هستند . مردان همچنین از اینترنت برای سرگرمی ، شنیدن موسیقی ، جمع آوری اطلاعات پیرامون دل مشغولی‌های شخصی یا عضویت در گروه‌های ورزشی استفاده می‌کنند .
در مقابل ، زنان اینترنت را به دلیل فرصت‌هایی که برای حفظ و توسعه روابط انسانی به آنها می‌دهد ، دوست دارند . زنان در اینترنت بیشتر سراغ ایمیل می‌روند ، مطالب مربوط به سلامت و بهداشت را جست وجو می‌کنند ، از نقشه‌های مسیریاب استفاده می‌کنند و موضوعات دینی را مطالعه می‌کنند.

فاطمه رئیسی
بخش اجتماعی تبیان